Scenariusz lekcji edukacji przyrodniczej w edukacji wczesnoszkolnej z wykorzystaniem zabaw prezentowanych podczas warsztatów Play to Learn More/Smart Teachers Play More z dostosowaniem dla uczniów z SPE i zaburzeniami ruchowymi
Na zielono zaznaczono zabawy prezentowane podczas warsztatów.
1 |
Temat zajęć |
Jesienne dary
ogrodu |
2 |
Godzin dydaktycznych |
1 |
3 |
Przedmiot zajęć/klasa |
2 |
4 |
Cele ogólne |
Uczeń rozpoznaje w
swoim otoczeniu popularne gatunki owoców i warzyw oraz ich jadalnych części |
5 |
Cele szczegółowe |
Uczeń ·
rozpoznaje owoce i
warzywa pojawiające się jesienią ·
rozpoznaje części rośliny ·
wie, która część danej rośliny jest jadalna |
6 |
Metody, techniki i formy pracy |
Indywidualna,
grupowa |
7 |
Materiały dydaktyczne oraz środki |
Karty obrazkowe,
pocięte nazwy owoców i warzyw |
9 |
Treści podstawy programowej
realizowanych w ramach zajęć |
Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska
przyrodniczego. Uczeń: 1.
1.
rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym
zwierząt hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną; 2.
|
9 |
Przebieg zajęć |
Wstęp:
Nauczyciel rozrzuca
na biurku karty obrazkowe z owocami i warzywami typowymi dla Polski i zadaje
pytanie, które z nich pojawiają się jesienią. Uczniowie
podchodzą i przywieszają odpowiednie karty do tablicy-nazywając wybrany owoc
lub warzywo. Następnie
przywiesza do tablicy karty obrazkowe. Część główna: Na drugiej tablicy nauczyciel przywiesza
słowa takie jak: KORZEŃ, ŁODYGA, LIŚCIE,
KWIAT, OWOC i dzieli uczniów na 5 grup. Każda z nich zabiera
jedno słowo z tablicy i dostaje 3 puste kartoniki na których należy zapisać
owoc lub warzywo, którego daną część zjadamy. Nauczyciel zbiera kartoniki z nazwami
owoców i warzyw i wrzuca je do obręczy na środku klasy. Zabiera również poszczególnym
grupom kartki z nazwami jadalnych części owoców i warzyw po to aby je zamienić np. grupa, która miała łodygę
teraz dostanie korzeń i będzie zbierać słowa związane z korzeniem itd. Na dany sygnał rozpoczyna się gra-
każda grupa musi zebrać wszystkie swoje kartoniki. Po zakończeniu gry każda
grupa czyta swoje wyrazy i wspólnie klasa decyduje, czy są one prawidłowe. Następnie nauczyciel rozdaje uczniom koperty
zawierające ilustracje warzyw (pietruszka, sałata, papryka, ogórek, brokuł,
burak, fasolka szparagowa, por, kapusta) i napisy: łodyga, liść, korzeń,
owoc, kwiat. Zadaniem uczniów jest określenie, jaką częścią rośliny jest dane
warzywo i przyporządkowanie jego obrazka do odpowiedniego wyrazu. Uczniowie
samodzielnie segregują napisy i obrazki, następnie wklejają je do zeszytu. Następnie nauczyciel dzieli
uczniów na trzy grupy Zadanie polega na tym, że
uczniowie stają po lewej stronie sznurka jeśli padnie słowo korzeń, po prawej
jeśli owoc, pośrodku jeśli łodyga. Uczeń z zaburzeniami ruchowymi
będzie pełnił rolę nauczyciela i mówił korzeń, owoc, łodyga a uczniowie
powinni stanąć po odpowiedniej stronie sznurka. Kto się pomyli odpada. Część
końcowa: Nauczyciel prosi uczniów aby
sprawdzili jakie przetwory są przygotowywane w domu z jesiennych darów. |
10 |
Warunki realizacji |
W pierwszej zabawie grupowej mogą brać udział wszyscy uczniowie.
Jeśli w grupie jest uczeń W drugiej zabawie ruchowej uczeń z zaburzeniami ruchowymi
pełni rolę nauczyciela i mówi słowa. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz