wtorek, 27 października 2020

Scenariusz edukacji przyrodniczej

 Scenariusz lekcji edukacji przyrodniczej w edukacji wczesnoszkolnej z wykorzystaniem zabaw prezentowanych podczas warsztatów Play to Learn More/Smart Teachers Play More z dostosowaniem dla uczniów z SPE i zaburzeniami ruchowymi


Na zielono zaznaczono zabawy prezentowane podczas warsztatów.

1

Temat zajęć

Jesienne dary ogrodu

2

Godzin dydaktycznych

1

3

Przedmiot zajęć/klasa

2

4

Cele ogólne

Uczeń rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki owoców i warzyw oraz ich jadalnych części

5

Cele szczegółowe

 

Uczeń

·         rozpoznaje  owoce i warzywa pojawiające się jesienią

·         rozpoznaje części rośliny

·         wie, która część danej rośliny jest jadalna  

6

Metody, techniki i formy pracy

 

Indywidualna, grupowa

7

Materiały dydaktyczne oraz środki

 

Karty obrazkowe, pocięte nazwy owoców i warzyw

9

Treści podstawy programowej realizowanych w  ramach zajęć

Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego. Uczeń:

1.      1. rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną;

2.       

 

9

Przebieg zajęć

Wstęp:

Nauczyciel rozrzuca na biurku karty obrazkowe z owocami i warzywami typowymi dla Polski i zadaje pytanie, które z nich pojawiają się jesienią.

Uczniowie podchodzą i przywieszają odpowiednie karty do tablicy-nazywając wybrany owoc lub warzywo.

Następnie przywiesza do tablicy karty obrazkowe.

Część główna:

Na drugiej tablicy nauczyciel przywiesza słowa takie jak:

KORZEŃ, ŁODYGA, LIŚCIE, KWIAT, OWOC  i dzieli uczniów na 5 grup.

Każda z nich zabiera jedno słowo z tablicy i dostaje 3 puste kartoniki na których należy zapisać owoc lub warzywo, którego daną część zjadamy.

Nauczyciel zbiera kartoniki z nazwami owoców i warzyw i wrzuca je do obręczy na środku klasy.

Zabiera również poszczególnym grupom kartki z nazwami jadalnych części owoców i warzyw  po to aby je zamienić np. grupa, która miała łodygę teraz dostanie korzeń i będzie zbierać słowa związane z korzeniem itd.

Na dany sygnał rozpoczyna się gra- każda grupa musi zebrać wszystkie swoje kartoniki. Po zakończeniu gry każda grupa czyta swoje wyrazy i wspólnie klasa decyduje, czy są one prawidłowe.

Następnie nauczyciel rozdaje uczniom koperty zawierające ilustracje warzyw (pietruszka, sałata, papryka, ogórek, brokuł, burak, fasolka szparagowa, por, kapusta) i napisy: łodyga, liść, korzeń, owoc, kwiat. Zadaniem uczniów jest określenie, jaką częścią rośliny jest dane warzywo i przyporządkowanie jego obrazka do odpowiedniego wyrazu. Uczniowie samodzielnie segregują napisy i obrazki, następnie wklejają je do zeszytu.

Następnie nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy
i rozrzuca na ziemi trzy sznurki. Uczniowie w każdej grupie stają po lewej stronie sznurka.

Zadanie polega na tym, że uczniowie stają po lewej stronie sznurka jeśli padnie słowo korzeń, po prawej jeśli owoc, pośrodku jeśli łodyga.

Uczeń z zaburzeniami ruchowymi będzie pełnił rolę nauczyciela i mówił korzeń, owoc, łodyga a uczniowie powinni stanąć po odpowiedniej stronie sznurka. Kto się pomyli odpada.

Część końcowa:

Nauczyciel prosi uczniów aby sprawdzili jakie przetwory są przygotowywane w domu z jesiennych darów.

 

10

Warunki realizacji

W pierwszej zabawie grupowej mogą brać udział wszyscy uczniowie. Jeśli w grupie jest uczeń
z zaburzeniami ruchowymi to  on nie musi biegać po kartonik ale obserwuje czy przyniesiony kartonik pasuje lub czy należy go wymienić. Uczniowie z SPE mają wsparcie w grupie podczas wykonywania ćwiczenia ruchowego.

W drugiej zabawie ruchowej uczeń z zaburzeniami ruchowymi pełni rolę nauczyciela i mówi słowa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz