poniedziałek, 5 października 2020

Scenariusz lekcji matematyki w klasie z uczniami z ograniczeniami ruchowymi

Scenariusz lekcji matematyki w klasie z uczniami z ograniczeniami ruchowymi z wykorzystaniem zabawy prezentowanej podczas warsztatów Play to Learn More/Smart Teachers Play More

 Zielonym kolorem zaznaczono zabawę z warsztatów prowadzonych przez Kristin i Sarah. 

1

Temat zajęć

Zabawa z figurami geometrycznymi

2

Godzin dydaktycznych

1

3

Przedmiot zajęć/klasa

1

4

Cele ogólne

Nabywanie doświadczeń poprzez zabawę, rozwiązywanie  problemów w zakresie adekwatnym do możliwości i potrze potrzeb rozwojowych na danym etapie oraz z uwzględnieniem indywidualnych możliwości każdego dziecka

5

Cele szczegółowe

 

Rozpoznawanie figur geometrycznych typu koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt

6

Metody, techniki i formy pracy

 

Indywidualna

7

Materiały dydaktyczne oraz środki

 

Karty obrazkowe z figurami w różnych kolorach

9

Treści podstawy programowej realizowanych w  ramach zajęć

Uczeń rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu (w tym na ścianach figur przestrzennych) i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce odcinki i łamane; rysuje odręcznie prostokąty (w tym kwadraty)

wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów, działań twórczych

9

Przebieg zajęć

Wstęp:

Nauczyciel przy pomocy kart obrazkowych przypomina uczniom figury geometryczne, zadając im pytania „Jak nazywa się dana figura?: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt.

Prosi aby uczniowie w klasie poszukali czy są te figury na ścianach lub w innych miejscach.

Część główna:

Następnie  nauczyciel przykleja do tablicy figury
w czterech kolorach np.

Zielony trójkąt, zielone koło, zielony kwadrat,

czerwony trójkąt, czerwony prostokąt, czerwony kwadrat,

żółte koło, żółty kwadrat, żółty trójkąt,

niebieskie koło, niebieski trójkąt, niebieski kwadrat.

Uczniowie dzielą kartkę na 9 pół i w każdym polu rysują jedną z figur zamieszczonych na tablicy. Ponieważ na tablicy jest więcej figur uczniowie dokonują wyboru.

Po narysowaniu figur nauczyciel ściąga z tablicy karty obrazkowe, rozkłada je na biurku tak aby nie było widać co przedstawiają  i losowo wybiera po jednej karcie- Zadaje pytanie co karta przedstawia i chętny uczeń odpowiada  np. żółty kwadrat. Uczniowie, którzy na swojej kartce mają tę figurę skreślają ją. Grę wygrywa ten uczeń, który jako pierwszy skreśli wszystkie swoje figury. Można grać dalej -drugie miejsce, trzecie miejsce.

 

Część końcowa:

Zadaniem uczniów będzie poszukanie w domu przedmiotów, które są kołem, prostokątem, trójkątem i kwadratem i zapisanie ich nazw w zeszycie.

 

10

Warunki realizacji

Klasa w której mamy uczniów z ograniczeniami ruchowymi.

Wykorzystanie gry w bingo w taki sposób, może być dobrym rozwiązaniem dla uczniów z ograniczeniami ruchowymi, nabywają przy tym także umiejętności poznawczych w odniesieniu do figur, koloru, rozwijają motorykę małą oraz zdolność rozmieszczania elementów na kartce papieru.

11

Propozycja ewaluacji

 Classroomscreen

12

Uwagi

Karty obrazkowe przedstawiające figury geometryczne w różnych kolorach można przygotować korzystając z aplikacji Canva.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz