Scenariusz
lekcji matematyki w klasie z uczniami z ograniczeniami ruchowymi z
wykorzystaniem zabawy prezentowanej podczas warsztatów Play to Learn More/Smart
Teachers Play More
Zielonym kolorem zaznaczono zabawę z warsztatów prowadzonych przez Kristin i Sarah.
1 |
Temat zajęć |
Zabawa z figurami
geometrycznymi |
2 |
Godzin dydaktycznych |
1 |
3 |
Przedmiot zajęć/klasa |
1 |
4 |
Cele ogólne |
Nabywanie
doświadczeń poprzez zabawę, rozwiązywanie
problemów w zakresie adekwatnym do możliwości i potrze potrzeb
rozwojowych na danym etapie oraz z uwzględnieniem indywidualnych możliwości
każdego dziecka |
5 |
Cele szczegółowe |
Rozpoznawanie figur
geometrycznych typu koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt |
6 |
Metody, techniki i formy pracy |
Indywidualna |
7 |
Materiały dydaktyczne oraz środki |
Karty obrazkowe
z figurami w różnych kolorach |
9 |
Treści podstawy programowej
realizowanych w ramach zajęć |
Uczeń rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu (w
tym na ścianach figur przestrzennych) i na rysunkach – figury geometryczne:
prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur;
kreśli przy linijce odcinki i łamane; rysuje odręcznie prostokąty (w tym
kwadraty) wykorzystuje nabyte umiejętności do
rozwiązywania problemów, działań twórczych |
9 |
Przebieg zajęć |
Wstęp: Nauczyciel przy
pomocy kart obrazkowych przypomina uczniom figury geometryczne, zadając im
pytania „Jak nazywa się dana figura?: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt. Prosi aby
uczniowie w klasie poszukali czy są te figury na ścianach lub w innych
miejscach. Część
główna: Następnie
nauczyciel przykleja do tablicy figury
Zielony
trójkąt, zielone koło, zielony kwadrat, czerwony
trójkąt, czerwony prostokąt, czerwony kwadrat, żółte
koło, żółty kwadrat, żółty trójkąt, niebieskie
koło, niebieski trójkąt, niebieski kwadrat. Uczniowie
dzielą kartkę na 9 pół i w każdym polu rysują jedną z figur zamieszczonych na
tablicy. Ponieważ na tablicy jest więcej figur uczniowie dokonują wyboru. Po
narysowaniu figur nauczyciel ściąga z tablicy karty obrazkowe, rozkłada je na
biurku tak aby nie było widać co przedstawiają i losowo wybiera po jednej karcie- Zadaje
pytanie co karta przedstawia i chętny uczeń odpowiada np. żółty kwadrat. Uczniowie, którzy na
swojej kartce mają tę figurę skreślają ją. Grę wygrywa ten uczeń, który jako pierwszy
skreśli wszystkie swoje figury. Można grać dalej -drugie miejsce, trzecie
miejsce. Część
końcowa: Zadaniem uczniów
będzie poszukanie w domu przedmiotów, które są kołem, prostokątem, trójkątem
i kwadratem i zapisanie ich nazw w zeszycie. |
10 |
Warunki realizacji |
Klasa w której mamy uczniów z ograniczeniami ruchowymi. Wykorzystanie gry w bingo w taki sposób, może być dobrym
rozwiązaniem dla uczniów z ograniczeniami ruchowymi, nabywają przy tym także
umiejętności poznawczych w odniesieniu do figur, koloru, rozwijają motorykę
małą oraz zdolność rozmieszczania elementów na kartce papieru. |
11 |
Propozycja ewaluacji |
|
12 |
Uwagi |
Karty obrazkowe przedstawiające figury geometryczne w różnych kolorach można przygotować korzystając z aplikacji Canva. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz